Informatie over de G60-motor

Deze mooie tweedeurs sportcoupe van Volkswagen is gebouwd tussen 1988 en 1992. In de beginfase was de VW Corrado alleen leverbaar met een 1.8 16V en een 1.8 G60, de 1.8 G60 was op dat moment de snelste Corrado.
Deze 1.8 G60 was de eerste 4-cilinder motor van volkswagen die meer dan 150pk had. Helaas werd deze fantastische Corrado G60 in 1992 vervangen door de nog snellere VR6 die in 1995 uit productie is genomen daar volkswagen geen toekomst meer zag in deze tweedeurs sportcoupe.

De Corrado G60

Deze G60 bestaat uit een Gietijzeren cilinderblok met lichtmetalen cilinderkoppen en een mechanisch aangedreven G-lader met inlaatluchtkoeling. De Corrado G60 is voorzien van voorwielaandrijving, met onafhankelijke voorwielophanging met veerpoten en triangles + stabilisatorstang. De Sporingscorrigerende achteraslagering moet voor verbetering van het bochtengedrag zorgen. De Corrado G60 beschikt ook over een lastafhankelijke remkrachtregelaar voor de achteras.
Deze sportcoupe heeft een hydraulische bediende enkelvoudige droge plaatkoppeling. Ook beschikt deze Corrado over een hydraulisch remsysteem met rondom schijven
 

    
  

    
Technische Gegevens
Cilinderinhoud
Cilinders
Boring
Slag
Aantal kleppen
Benzinesysteem
Ontsteking
Vermogen
Koppel
Topsnelheid
0-80 km/u
0-100 km/u
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
1781 cc
4 in lijn
81 mm
86.4 mm
8 kleppen
inspuiting
vol elektronisch
118 KW / 160 Pk bij 5600 rpm
225 Nm bij 4000 rpm
225 km/u (240 km/u op de klok)
7.5 sec
8.3 sec

De G-lader (G60)

Volkswagen wilde dus een 4-cilinder motor met veel vermogen, men gaf hierbij de voorkeur aan de G-lader omdat er bij de lagere toerentallen (<3250 rpm) zonder vertraging 30 - 50% meer koppel aangesproken kon worden. Men had dus geen last van het zogenaamde "turbogat". Een bijkomende voordeel was het aangename benzineverbruik De naam G-lader is afgeleid aan de vorm van de lader en het getal 60 is de breedtemaat van het luchtkanaal.
Met dit mechanisch systeem haalde Volkswagen een vermogen
van 160 pk uit het blok en een koppel van 225 Nm, waarbij
tussen de 2400 rpm en 5700 rpm meer dan 200 Nm aan koppel
beschikbaar was.

Bij 6000 rpm van de motor hoort een G-lader toerental van 10.320 rpm en een druk van 1.62 bar, dit betekent dat het toerental van een G-lader ongeveer 10 keer zo laag is als van een normale turbo (100.000 rpm). Dit met de combinatie van een laadlucht koeler die de temperatuur ongeveer 60 graden omlaag haalt brengt het vermogen op 160 PK, de G-lader zelf verbruikt ongeveer 18 PK.
Tuning is erg makkelijk met deze motoren. Door bijvoorbeeld de aandrijfpolie van de G-lader te verkleinen kan je het toerental verhogen, hierdoor zal de G-lader meer druk opbouwen en dus meer vermogen gaan leveren. Doe dit in combinatie met een aangepaste chip en je kan al gauw een vermogenswinst van zo'n 30 Pk behalen