De modificaties aan mijn VW Corrado G60

Hierboven zie je mijn trots de enige echte auto op deze aardbodem een Volkswagen Corrado G60.
Mijn Corrado is op 4 februari 1990 nieuw afgeleverd in België bij de eerste en enige eigenaar. Op 14 juni 1996 is (inmiddels) mijn Corrado meegenomen naar Nederland als zijnde inboedel waardoor de Corrado een kenteken uit 1996 heeft. Op 16 maart 2000 was het dan eindelijk zover, de eigenaar wilde afstand doen van de auto daar hij inmiddels een mooie Mercedes 200 SLK compressor tegenkwam. De Corrado was nog helemaal in originele staat en omdat de eigenaar de auto alleen voor privé kilometers gebruikt heeft, stond er niet meer dan  "99.021" kilometers op de teller.
Na de aanschaf zijn we gelijk begonnen met het maken van een paar uiterlijke wijzigingen en een aantal wijzigingen aan het interieur die ik hieronder uitvoerig zal bespreken.

16-03-2000

 

Banden & Velgen
De eerste wijziging aan de auto was het overzetten van een net nieuw aangeschafte set lichtmetalen wielen.
Ik wilde graag een wiel hebben waar niet iedereen mee reed maar wat wel van goede kwaliteit was dus koos ik voor een OZ-velg, type "Vivace". In eerste instantie wilde ik deze velg combineren met een band in de maat 205/45/16, maar toen ik het prijsverschil hoorde, en het zicht wil natuurlijk ook wat, koos ik toch voor de maat 215/40/16. De banden zijn van het merk "Toyo", type "Proxis T1", echt een band die perfect is bij slecht en regenachtig weer.  Voor meer informatie over OZ-velgen kun je een kijkje nemen op de site van OZ. http://www.oz-wheels.de 
Gemonteerd door: Korst Banden BV Fijnaart (http://www.korstbanden.nl)

18-03-2000

 

Het Onderstel
Omdat de huidige schokdempers al niet best meer waren en ik de auto toch wilde verlagen heb ik gekozen om er een hele niewe set onder te plaatsen. Een Koni sportonderstel (dempers + veren) werd werkelijkheid.
Gekozen werd "natuurlijk" voor Koni-geel, maar het "bijzondere" aan deze set 
is dat je de demping zelf kunt instellen. Het leuke hieraan is als ik mijn oma-tje 
meeneem dan kan ik de dempers lekker soepel zetten zodat ze niet door de 
heel auto heen vliegt als ik de auto haaks om de hoek zet. Wil ik de volgende
dag lekker op het circuit raggen dan kan ik diezelfde dempers vreselijk stug
zetten. Dus de perfecte oplossing voor een veeleisende eigenaar c.q. bestuurder
zoals ik.!!

Dit sportonderstel bestond uit 4 sportdempers en 4 sportveren c.q.
verlagingsveren waardoor de auto 30mm dichter bij het asfalt is gekomen.
Wil je meer informatie over Koni-schokdempers surf dan naar http://www.koni.com
Gemonteerd door: Korst Banden BV Fijnaart (http://www.korstbanden.nl)

25-04-2000

 

De Geluidsinstallatie
Voor een echte auto-gek zoals ik is een goede geluidsinstallatie een "must". De meeste audio componenten voor de in mijn ogen perfecte geluidsinstallatie waren al in mijn bezit maar mijn moto: "in een nieuwe auto moet een nieuwe headunit", dus ook in mijn nieuwe VW Corrado 1.8 G60 moest en zou een nieuwe headunit komen.
Voor mij bestaat er maar een merk namelijk Alpine. Mijn keuze is gevallen op de headunit de TDA-7572R. Deze headunit is uitgerust met een 3 bands radio, een cassettespeler en Cd-wisselaar bediening. Verder zit er een geheugen in voor 100 CD titels, tevens is de headunit uitgerust met RDS, EON, BBE, traffic-info, multicolor display etc etc. Meer info over Alpine audio componenten kun je vinden op http://www.alpine.com
Toen de beslissing gemaakt was wat betreft de headunit toen was het niet zo moeilijk meer gekozen werd voor de bijpassende Cd-wisselaar van Alpine type "..". De Cd-wisselaar is geschikt voor 6 Cd's en is voorzien van een geheugen waar 6 seconden muziek wordt opgeslagen waardoor de kans op overslaan wel heel klein wordt.
Tenslotte moesten er nog een tweetal goede versterkers worden uitgezocht, er werd gekozen voor een versterker van JBL type GTQ-240, dit is een vier kanaals versterker die vier keer zestig watt RMS levert, voor mij de perfecte keuze. Eerste versterker is gebruikt voor de subwoofers, de versterker is gebruikt als een twee kanaals (2x120W RMS) zodat deze gebruikt kon worden voor de twee subwoofers. De tweede versterker is gebruikt voor de achterspeakers en de voorspreakers (4x60W RMS). Meer info is er te vinden op http://www.jbl.com
Voorin de portieren werd er gekozen voor een component-set van JBL, namelijk de GTO serie, Type "GTO605C". Dit is een Twee-weg systeem met een vermogen van 90W RMS en een piekvermogen van 270W. Deze set zit er nu twee maanden in en het past zeer goed in het geheel. In de toekomst ga ik deze set toch nog vervangen voor een component-set van JBL maar dat uit de GTI-serie en dit zal dan ook een 3-weg systeem worden, daar ik net dat beetje extra mis.
Tenslotte moesten er nog een paar speakers voor in de hoedenplank uitgezocht worden. Natuurlijk kwamen we weer uit bij onze vrienden van JBL. Gekozen werd er dit maal voor de speciale uitgave "Century" type "C930". Dit model is een 3-weg systeem met een RMS vermogen van 120W en een piekvermogen van 350W. Dit systeem beschikt tevens over een apart scheidingsfilter (laag/midden/hoog).
We hebben heel veel geluisterd naar verschillenden subwoofers maar uiteindelijk hebben we toch gekozen voor twee "Rockfordfosgate" subwoofers. Gekozen werd er voor het type "Punch XLC124". Deze subwoofers hebben een nominaal vermogen van 250W en een Piekvermogen van 750W. Meer info is te vinden op  http://www.rockfordfosgate.com
Geleverd door:

    

07-06-2000

 

Embleemloze grill met koplampspoiler
De originele grill die een een Corrado G60 zit vind ik niet de mooiste die er is.
Dus na lang zoeken is de originele grill van mijn Corrado G60 vervangen door een Mattig grill die ik eigenlijk met toeval tegen het lijf liep. Deze grill is uitgevoerd met twee lamellen en is bijna hetzelfde als een grill in een Corrado VR6. Toen de nieuwe grill gemonteerd en gespoten was miste ik toch nog iets, het was nog steeds niet helemaal wat ik wilde en na even zoeken heb ik een mooie koplampspoiler aangeschaft welke ik natuurlijk gelijk in de kleur van de auto heb laten spuiten. Voor meer info zie de site van Stroeve Design  
Geleverd door: Stroeve Design (http://www.stroevemotorsport.nl/)

10-07-2000

 

Reviseren/Tuning van de G-lader
Mijn Corrado had al meer dan 110.000km gelopen dus werd het tijd om de Lader eens te reviseren.
De G-lader is stage 2 gereviseerd. Dit is een speciale revisie, zodat tunen geen probleem is. Deze speciale revisie houd in dat dat er speciale lagers zijn gebruikt maar ook speciale dichtlijsten en de lader is voorzien van speciaal vet. Ook is er een bredere tandriem gemonteerd.

Nadat de lader was gereviseerd werd het natuurlijk tijd om de Corrado ook een beetje te kietelen. De Corrado is nu stage 2 getuned, dit houd in dat er een nieuwe eprom inzit en dat er een ander poelie is gemonteerd, namelijk een 71mm poelie. De motor kan nu maximaal 6600omw/min maken.

Gereviseerd/getuned door: Romatuning (http://www.romatuning.nl/)

12-10-2002

 

Nieuwe Achterlichten
Ook de achterlichten moesten er aan geloven.
In het begin reed ik natuurlijk met standaard achterlichten rond, maar dit begon al snel te vervelen. Alle hedendaagse auto rijden met geheel rode of rood/witte achterlichten rond. Dus begonnen we allereerst maar eens met het rood spuiten van de achterlichten. Na hier een tijdje mee rond te hebben gereden kwam ik op de site van In Pro erachter dat er ook rood/witte achterlichten voor een volkswagen Corrado bestonden, welke natuurlijk werden aangeschaft. Het installeren was nog niet zo simpel daar de huidige bedrading volledig aangepast moest worden. Voor meer info kun je terecht op de site van In Pro http://www.in-pro.de/
Geleverd door: Stroeve Design (http://www.stroevemotorsport.nl/)

14-10-2002

 

Nieuwe EPS uitlaat
De uitlaat was op het eind van zijn Latijn en is nu vervangen door een complete RVS uitlaat van EPS.
Na 12 jaar kwam de uitlaat niet meer door de keuring daar de lasnaden te ver waren doorgeroest. Na wat info ingewonnen te hebben bij de dealer, bleek al snel dat een RVS uitlaat van EPS net zo goedkoop was. Echter bij een bedrijf als EPS kunnen ze werkelijk alles en besloot ik om hun een uitlaat te laten maken met een eindstuk links en rechts. Allereerst lieten zij mij precies horen hoe de nieuwe uitlaat zou gaan klinken waarna de uitlaat er binnen 6 uur zeer professioneel onder werd gezet. De uitlaat is geheel van RVS en bestaat uit twee open dempers. De uitlaat werd in zijn geheel in elkaar gelast zodat er geen beugels gebruikt hoefde te worden. Het klinkt nu echt fantastisch ........
Gemonteerd door: Exhaust Power Supply (http://www.uitlaten.com/)

08-11-2002